Atoy News

Atoyn teknisen tuen jarruhuolto vinkit

jarrumittaus

Nykypäivän autojen jarrut ovat kehittyneet huimasti verrattuna esimerkiksi 90-lukuun. Toki perus periaate on monelta osin vieläkin samanlainen mutta oman lisämausteensa hommaan tuovat elektroninen luistonesto, seisontajarru, mäkilähtöavustajat sekä hybridi- ja sähköautojen jarrutusenergian talteenotto.

Kaikkien autonvalmistajien määräaikaishuoltoon ei aina kuulu jarrujen puhdistus ja herkistys huollon yhteydessä. Jarrujen herkistys olisi siis hyvä osata myydä ja perustella asiakkaalle. Varsinkin hybridi- ja sähköautoissa jarruihin syntyy ongelmia koska hitaissa nopeuksissa jarruvoimantalteenottojärjestelmät hoitavat hidastamisen eikä varsinaista käyttöjarrua käytetä, vaikka poljinta vähän painaisikin. Kaupunkiajossa olevan sähkö- tai hybridiauton käyttöjarrut voivat siis olla käyttämättä pitkiäkin aikoja, vaikka autolla ajettaisiin päivittäin lyhyitä matkoja.

Diagnostiikkalaitteet osana jarruhuoltoa

Diagnostiikkalaitteiden käyttö jarruhuollon yhteydessä on arkipäivää. Jarruhuoltoja ja korjauksia tekevän on siis syytä tunnistaa jarrusatulat, jotka pitää erikseen asettaa huoltotilaan eli ajaa säätömoottorit testerillä niin että jarrumäntä on kokonaan sisällä ennen töiden aloittamista.

Monet autonvalmistajat myös vaativat diagnostiikkalaitteen käyttöä jarrunesteen vaihdon yhteydessä, jolloin järjestelmän paineistus hoidetaan auton omalla pumpulla testeristä käsin eikä perinteisesti jarrupoljinta pumppaamalla. Näin varmistutaan, että järjestelmä ilmaantuu oikein.

Diagnostiikkalaitteilla voidaan myös aktivoida erikseen dynamometritila tietyissä ajoneuvo malleissa, jolloin ajonvakautusjärjestelmät eivät häiritse testausta eikä auto tulkitse testaus tapahtumaa vikatilaksi.

Jarrujen kuluminen tulee monelle uuden auton omistajalle yllätyksenä

Jarrujen kuluminen tulee monelle uudenauton omistajalle yllätyksenä. Tämä ei merkitse sitä että nykypäivänä jarrut olisivat heikompia tai huonompia kuin ennen. Ajoneuvojen massat ovat kasvaneet lisäksi ajoturvallisuuteen vaikuttavat järjestelmät käyttävät jarruja kuljettajan huomaamatta esimerkiksi luistonesto ja mäkilähtö tilanteissa.

Vinkkejä korjaamoille:

  1. Jarrujen vuosittaisella herkistämisellä voidaan käyttöjarrun elinikää pidentää. Herkistäminen on helppo myydä asiakkaalle ennakoivana toimenpiteenä.
  2. Jarrulevyn paksuus on hyvä mitata aina huollon tai korjauksen yhdeydessä. Silmämääräisesti levy voi näyttää hyvältä, vaikka todellisuudessa se on alamittainen. Alamittainen levy on katsastuksessa peruste hylkäykselle.
  3. Ajoneuvoissa, joissa sähköinen käsijarru, tulisi aina asettaa se huoltotilaan diagnostiikkalaitteella ennen jarruhuoltoa/korjausta.